Blog

Gimnastyka korekcyjna u dzieci

Wady postawy, coraz bardziej powszechne wśród dzieci i młodzieży, występują u około 50 –60% populacji. Momentami, podczas których dzieci są najbardziej narażone na nabycie wad postawy są skoki wzrostowe przypadające na 6-7 i 12-16 rok życia. Do ich powstawania przyczynia się m.in. nieodpowiednia postawa podczas nauki, brak ruchu, nadmierny w stosunku do wzrostu i wagi obciążenie ciała. Jaki jest cel gimnastyki korekcyjnej u dzieci? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Katarzyny Bożek – fizjoterapeutki prowadzącej gabinet rehabilitacji leczniczej w NZOZ MEDICO Praktyka Lekarzy Rodzinnych i Specjalistów w Tychach.  

Katarzyna Bożek: - Wiele jest celów takiej gimnastyki, ale do tych najważniejszych zaliczamy: korektę istniejących wad postawy, dysfunkcji i zapobieganie ich pogłębianiu, zbudowanie nawyku prawidłowej postawy ciała, podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka – w tym przypadku poprzez rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych lub pobudzenie nadmiernie rozciągniętych, zwiększenie zakresu ruchu w stawach i profilaktykę otyłości, tak często obserwowaną obecnie u dzieci.

Kiedy jest potrzebna gimnastyka korekcyjna?

Katarzyna Bożek: - Najczęściej gimnastykę korekcyjną prowadzi się u dzieci ze stwierdzonymi wadami postawy, czyli dysproporcjami, asymetriami i nieprawidłowymi ustawieniami niektórych części ciała. Należą do nich m.in.: koślawość lub szpotawość kolan albo/i stóp, płaskostopie, skolioza (boczne skrzywienie kręgosłupa), plecy płaskie, okrągłe lub płasko-okrągłe, klatka piersiowa "kurza" lub "szewska", choroba Scheuermanna. W tych przypadkach już niestety stwierdzono wady. Warto jednak zapobiegać, udać się do fizjoterapeuty po konsultację i zdecydować się na odpowiednie ćwiczenia. Gdy gimnastyka korekcyjna jest stosowana profilaktycznie to skutkuje najczęściej niedopuszczeniem do powstania wad. Niestety zgłaszają się do mnie najczęściej rodzice z dziećmi, u których już stwierdzono wady. Wtedy faktycznie jedynym wyjściem jest zastosowanie terapii i gimnastyki korekcyjnej.

Należy podkreślić, że bóle kręgosłupa i wady postawy u dzieci to również efekty zdalnej nauki

Wiele dzieci odczuwa dolegliwości bólowe z powodu nauki zdalnej. Nie można się dziwić, od 4 do 10 godzin dziennie spędzały w pozycji siedzącej, leżącej lub w innych dziwnych pozach. Gdzie tu też ergonomia miejsca do nauki? Odpowiednie krzesło, biurko? Dotyczy to też wielu godzin spędzanych przy komputerze, najczęściej w fotelu lub na kanapie. Mała ruchomość kręgosłupa i przykurcze to efekt tych działań. A profilaktyka nie wymaga wielu zabiegów, wystarczy nie utrzymywać jednej pozycji dłużej niż przez 15-20 minut. Potrzebny jest jakikolwiek ruch. Wystarczy wstać, zrobić kilka przysiadów, pompek. Ale ekran komputera jest ciekawy i wciąga bardziej niż aktywność fizyczna. Efekty znamy i widzimy.

Pozostaje gimnastyka korekcyjna. Na czym polega gimnastyka korekcyjna dla dzieci?

Gimnastyka korekcyjna dla dzieci to ćwiczenia polegające na wzmacnianiu i uelastycznianiu konkretnych partii mięśni, poprawie ich wytrzymałości oraz na kształtowaniu i utrwalaniu nawyków dotyczących utrzymywania prawidłowej postawy. Należy jednocześnie zaznaczyć, że ważnym elementem tego rodzaju gimnastyki są ćwiczenia oddechowe.

Jakie są efekty gimnastyki korekcyjnej?

Właściwie prowadzona terapia pozwala w wielu przypadkach uniknąć operacji i znacząco poprawić sprawność i funkcjonowanie dziecka, zlikwidować wadę lub znacząco ją zmniejszyć. Zależy to oczywiście od wady postawy i jej nasilenia. Ponadto im wcześniej wykryta nieprawidłowość i im wcześniej rozpoczęte leczenie, tym daje lepsze rezultaty i tym krócej trwa.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Liliana Bielas-Kostyra

Katarzyna Bożek, fizjoterapeutka chętnie skonsultuje problemy oraz odpowie na pytania pod numerem telefonu: 533 777 049.

Cena jednej wizyty w gabinecie rehabilitacji to 45 zł, w tym ocena postawy ciała, zindywidualizowany program ćwiczeń, zestaw ćwiczeń do domu.