Standard organizacyjny teleporady

STANDARD ORGANIZACYJNY TELEPORADY W PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ

Opracowano na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2021 zmieniające rozporządzenie w  sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

Teleporada w ramach POZ  udzielana jest według następujących zasad:

ZASADY OGÓLNE

  1. Każdy pacjent ma również prawo do kontaktu telefonicznego i elektronicznego z przychodnią.
  2. Skrzynka mailowa jest sprawdzana na bieżąco.
  3. Teleporada nie jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
  4. Każde świadczenie zdrowotne, udzielane tak w  bezpośrednim kontakcie z pacjentem jak i na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, powinno być udzielone po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
  5. Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położną, w zakresie ich kompetencji.
  6. Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim/osobistym kontakcie pacjentem obejmującą świadczenia udzielane:
    • w przypadku gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizacje świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:
    • o których mowa w art. 42ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2022r. poz. 514, z późn. zm2.) oraz art. 15b ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 562,567,945,1493 i 2401),
    • związanych z wydaniem zaświadczenia,
    • podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w  deklaracjach wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej  opiece zdrowotnej,
    • w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
    • w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
    • dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielnie jest możliwe bez badania fizykalnego z wyłączeniem świadczeń,
    • o których mowa w części II ust. 2 pkt I lit. B oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 1749,1873,2043).

USTALENIE TERMINU ŚWIADCZENIA

  1. Umówienie terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego odbywa  się na drodze telefonicznej pod numerami telefonu: 32 219 83 00, +48 509 223 206 lub elektronicznej na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
  2. Pacjent (lub osoba przez niego upoważniona) powinien mieć możliwość zgłoszenia potrzeby zdrowotnej, a pracownik odpowiedzialny za rejestrację powinien:
    • rozpoznać potrzebę zdrowotną,
    • zweryfikować możliwość udzielenia świadczenia w POZ,
    • wpisać świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu POZ,
    • poinformować pacjenta, na jakich zasadach odbywać się będzie teleporada.
  3. Termin teleporady ustalany jest wspólnie z pacjentem – w dniach i godzinach pracy POZ (dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach pracy przychodni pomiędzy godz. 08.00 – 18.00) – w przypadkach uzasadnionych medycznie teleporada udzielana jest niezwłocznie.

REALIZACJA TELEPORADY

  1. Świadczeniodawca POZ udziela teleporad przez systemy systemy łączności.
  2. W celu zrealizowania teleporady za pośrednictwem telefonu  lekarz/pielęgniarka/położna POZ kontaktuje się telefonicznie o umówionej przez Pacjenta godzinie (z uwzględnieniem marginesu czasowego wynoszącego +/- 60 min).
  3. Kontakt z pacjentem następuje na podany przez pacjenta numer.
  4. W przypadku kontaktu telefonicznego należy podjąć co najmniej 3 próby takiego kontaktu w odstępie nie krótszym niż 5 minut. W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut personel medyczny teleporada jest anulowana.
  5. Przed udzieleniem teleporady następuje potwierdzenie tożsamości pacjenta poprzez podanie numeru PESEL, danych adresowych.
  6. Każdorazowo teleporada jest udzielana w warunkach gwarantujących poufność, w tym przy zapewnieniu braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady.
  7. Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stanu pacjenta (na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej), ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne – o czym informuje pacjenta.
  8. Podczas teleporady Pacjent ma możliwość uzyskania e-Recepty, e-ZLA (elektronicznego zwolnienia lekarskiego), e-Zlecenia na wyroby medyczne, a także skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe oraz wizytę kontrolną.
  9. Osoba udzielająca teleporady dokonuje adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
  10. Przed zakończeniem teleporady lekarz/pielęgniarka/położna POZ podsumowuje przeprowadzoną teleporadę i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta zrozumiałe. W przypadku zgłoszenia przez pacjenta jakichkolwiek wątpliwości – wyjaśnia je.

PRZYCHODNIA ZACHĘCA DO AKTYWACJI INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA (IKP)

Internetowe Konto Pacjenta to  bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o swoim zdrowiu

(https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta).

Dzięki aktywacji Internetowego Konta Pacjenta (IKP), pacjent ma dostęp do swojej dokumentacji medycznej, w tym do:

  1. e-Recepty i e-Skierowania, a także wyników badań czy wypisu ze szpitala;
  2. informacji o wysokości refundacji kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń zrealizowanych w ramach NFZ (na przykład przebytego zabiegu lub badania);
  3. wytycznych dotyczących zaleconej dawki leków;
  4. informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ (dot. np. wizyty u lekarza specjalisty czy planowanego terminu rehabilitacji).
  5. Poprzez IKP Pacjent posiada możliwość złożenia e-Deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej (POZ), a także może zapoznać się z obecnie aktywnymi deklaracjami.